Arrangeras parallellt

Vi möter Marknadsföreningen

Vi möter Marie & Elina

Vi träffar Marie Sommar, VD och Elina Brindeby, medlemsansvarig och marknadsprojektledare från Marknadsföreningen Sverige – ett professionellt nätverk för marknadsförare och kommunikatörer som precis firat 105 år.

Vilka trender ser ni mest inom marknadsföring just nu, och vilka tror ni kommer att dominera under 2025?

”Två meta-trender som vi ser och som påverkar marknadsförare är den snabba tekniska utvecklingen, inte minst generativ AI samt hållbarhet som likt digitaliseringen kommer genomsyra det mesta framöver. 2025 kanske blir året då AI verkligen slår igenom på bredare front och integreras i många verktyg.

Det fysiska mötet och upplevelsen trendar också. Det finns en kraft i att ses, att uppleva varumärken och ta del av en gemenskap. Jag tror att kreativiteten kommer få ännu större utrymme och rätt använd en superkraft för att driva tillväxt. När AI kan användas för att effektivisera det mer rutinartade så frigörs tid för det kreativa. En spaning från världens största reklamtävling Cannes Lions är att humor och syftesdriven kommunikation står sig starkt, och vi ser smarta sätt där affärsutveckling och kommunikation går hand i hand. Det tror jag vi kommer se mer av framöver.” – Marie

”Vi håller ständigt örat mot rälsen för att ha koll på de trender som kommer och går inom marknad och kommunikation, för att erbjuda ett spetsat eventutbud till våra medlemmar. Det är så fint att få direkt feedback på att vi lyfter relevanta case och konkreta tips som medlemmarna kan ta med sig direkt in i sina yrkesroller. ” – Elina

Vilka teknologiska verktyg och plattformar ser ni att företag börjar använda mer för sin marknadsföring?

”Det finns en uppsjö och bred användning av olika Martech-verktyg och plattformar för att bl a arbeta med Inbound-marketing, marketing automation och lojalitetsprogram. Många bolag sitter på mycket kunddata, data som är guld värd om man använder den på rätt sätt. Utmaningen är att få ihop alla datakällor, sålla bland KPI:er och inte minst få ROI på teknikinvesteringarna. Här ser vi en del som nu utforskar möjligheterna med AI.” – Marie

Vilka är de största utmaningarna som personer inom marknadsföring står inför idag?

”Just nu i en lågkonjunktur är det ett tufft läge på marknaden; försiktighet och minskad köpkraft hos kunder, en hel del bolag som omstrukturerar och marknadsföringsbudgetar som minskar. I tuffa tider så sållas agnarna från vetet och som alltid centralt att hålla starkt affärsfokus och koppla an till affärsmålen. Utmaningen är att balansera den taktiska säljdrivna marknadsföringen med fortsatt långsiktigt varumärkesbyggande. Har man ekonomiska muskler kan det vara läge att öka investeringarna när konkurrenter blir avvaktande, ett guldläge att ta marknadsandelar.

Vidare har vi fler kanaler än någonsin, hög komplexitet, och en reklamtrötthet i kombination med kort attentionspan att förhålla oss till. För exempelvis digital marknadsföring så visar Attention-forskning från bl a Erik Modig att du har 2 sekunder på dig att sätta varumärket. Det handlar inte bara om att nå ut utan in. Här blir kreativiteten ännu mer central.

Med den höga förändringstakten inom marknadsföring & kommunikation så är det en utmaning att hålla sig ajour och uppdaterad. Kraven och komplexiteten ökar. Du behöver vara både modig, påläst och nyfiken som marknadschef och marknadsförare idag.” –

Marie

Vad händer hos er på Marknadsföreningen just nu?

”Här på Marknadsföreningen är det fullt ös! I våras bytte vi namn till Marknadsföreningen Sverige i och med vårt nationella utbud med event både i Stockholm, Göteborg och online. Vi fyller på eventkalendern löpande med inspiration, nätverkande och kunskapsinjektioner till våra medlemmar som är yrkesverksamma inom marknadsföring och kommunikation. Vi laddar även upp inför 2025 års upplaga av Årets Marknadschef! Tävlingen öppnar för nomineringar runt årsskiftet och galan går av stapeln i maj. Det vill ni inte missa!” – Elina

Vad kommer ni att göra på Marketing & Sales mässan i februari?  

”Vi är så peppade inför mässan och ser fram emot att ta del av ett späckat program med massvis av inspiration och tänkvärdheter. Vi kommer att bidra med ett fartfyllt businessmingel där man under speed-dating format knyter nya kontakter inom branschen.” Elina

 

Vem vet – kanske kan det leda till ett fint samarbete, affär eller nya kollegor! I sann “smartare tillsammans” anda!” Varmt välkomna önskar vi på MiS!