Arrangeras parallellt
Guldpartner

Vi möter Sophia Loader, VD för Saleseffect

I en snabbt föränderlig värld där försäljning och marknadsföring ständigt utvecklas, är insikter och inspiration avgörande för att lyckas. Vi fick möjligheten att prata med Sophia Loader, VD för Saleseffect – Sveriges enda oberoende webbtidning för försäljningschefer. I intervjun delar hon med sig av sina tankar om hur vi kan öka andelen kvinnliga försäljningschefer, vad Saleseffect bidrar med på Sales & Marketing Expo 2025 och hur AI och digitala verktyg formar framtidens försäljningsledare.

 

På Saleseffect lyfter ni bland annat kvinnliga profiler för att bidra till att öka andelen kvinnliga försäljningschefer. Berätta!

Ja, det stämmer! Vi inspirerades under förra året av Women in Tech, som verkar för att få fler kvinnor att söka sig till tech-branschen och också trivas där. Vi tittade närmare på hur det såg ut inom försäljningsyrket och Kantar Medias årliga rapport ORVESTO Näringsliv för 2024, visade att endast 21,7 procent av försäljningscheferna i Sverige kvinnor. Den här siffran understryker verkligen behovet av att främja kvinnors karriärutveckling inom försäljning och ledarskap och vi lyfter nu kontinuerligt fram kvinnliga försäljningschefs-profiler på sajten. Vi samarbetar också med några av Sveriges bästa ledarskapsexperter och erbjuder utbildningar för att fler kvinnliga säljare att våga och vilja ta steget till en chefsroll, samt uppmuntra kvinnliga försäljningschefer ska sikta mot ännu högre chefsroller inom sälj.

Hur ser du på framtiden för försäljningschefer med den snabba utvecklingen inom AI och digitala verktyg?

Den snabba utvecklingen inom AI och alla digitala verktyg som nu finns omdefinierar verkligen försäljningschefens roll.

Det blev extra tydligt när vi inför det nya året bad ett antal tunga experter i branschen dela med sig av hur de ser på 2025. I stort sett alla skrev om AI och den förändring det innebär för, inte bara du som jobbar inom försäljning, utan alla yrkesgrupper.

Här samarbetar vi med olika aktörer, och erbjuder digitala utbildningar framtagna för dig som jobbar med sälj och där du får lära dig hur du kan hitta nya kunder, skriva bättre offerter, skapa bättre kundvård och hittar nya marknader att sälja på med hjälp av AI och verktyg som ChatGPT.  Det är digitala utbildningar på två timmar och de ger deltagarna många nya verktyg att jobba med, som både gör dem proffsigare och mer effektiva.

Det är roligt att kunna erbjuda våra läsare och prenumeranter av vårt nyhetsbrev det och på så sätt hjälpa dem att ta sig an AI och inte vara rädda för det. Det handlar om att kombinera allt nytt som AI innebär med traditionella försäljningskompetenser för lyckas.

Och slutligen, vad kan besökarna förvänta sig från Saleseffect under mässan?

För andra året i rad är vi stolt mediapartner till Sales & Marketing Expo och det är vi väldigt glada över. Precis som förra året kommer vi att släppa listan ”Topp 50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher”. De 50 som kommer med har nominerats och fått flest röster av Saleseffects läsare under 2024 och vi genomför aktiviteten den 19 februari tillsammans med Goalplan där vi förutom att bjuda på en lätt lunch också bjuder på lite smarta säljtips och bra säljverktyg, för dig som jobbar som säljare, säljcoach eller försäljningschef.

Mer om:
Utbildningar för dig som kvinna inom försäljning
AI-utbildningar för din inom sälj
Nio experters spaningar om 2025
Kvinnliga profiler att inspireras av
Saleseffects sajt